QFD - Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys

QFD on menetelmä, jolla suunnitellaan asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin perustuvia tuotteita ja palveluja. QFD eli ”Asiakaslähtöinen tuotteen ja palvelun kehitys” muodostaa konseptin, kuinka asiakkaan tarpeet tunnistetaan, priorisoidaan ja QFD-matriisilla muunnetaan tuotteen tai palvelun kehittämisen lähtötiedoiksi. Asiakastarpeen tunnistamisessa tarvitaan niin luovia menetelmiä (ideointia) tukevia työkaluja, priorisointia, asiakastiedon keräämistä ja muuntamista.

Mistä QFD on lähtenyt?

Asiakaslähtöinen tuotteen kehitys tai kuten se kansainvälisesti tunnetaan, QFD (Quality Function Deployment) on lähtöisin Japanista. Sen esitteli Yoji Akao vuonna 1966  ja menetelmä tuli tunnetuksi Toytankin käyttämänä menelmänä.

Menetelmä tuli Suomeen 1983 Metalliteollisuuden keskusliiton ja Suomen Laatuyhdistyksen yhteistyön tuloksena. DI Eero E. Karjalainen on ollut mukana alusta asti tuomassa menetelmää, kehittämässä ja kouluttamassa sitä nyt jo lähes 40 vuotta. Menetelmää sovelletaan lukuisissa suomalaisissa yrityksissä erinomaisin tuloksin.

Kurssilla tutustutaan näihin työmenetelmiin – VOC, KJ -menetelmä, Kano-malli, asiakaskyselyt, puudagrammi – ja itse QFD-matriisiin, laatutaloon A1, jolla muunnos varsinaisesti tehdään. Kurssilla tehdään ryhmätyönä QFD-matriisi.

 

 

08:30 Ilmoittautuminen ja kahvi
09:00 Avaus ja esittely
Johdatus QFD:n
Millä perusteella asiakas ostaa tuotteen/palvelun?
Asiakkaan valintakriteerimallit, Kano-malli, VOC
12:00 Lounas
13:00 Mitä asiakkaat tarvitsevat (ryhmätyö)?
Luokittelu, priorisointi, KJ-menetelmä, puudiagrammi
Asiakastutkimukset ja asiakastiedon keräys
14.30 Kahvi
15:00 Ryhmätyö xxx Oy:n asiakkaiden tarpeista
KJ-menetelmä ja luokittelu
Laatutalon eli QFD-matriisin esittely
A1 xxx Oy:n tuotteista ja palveluista (ryhmätyö)
Mitä se on? Miten laatukaavio A1 tehdään?
16:00 1. päivä päättyy

 

08:15 2. päivän aloitus
Ryhmätyö jatkuu
Laatukaavio A1
Tarpeiden priorisointi
Tarpeiden muuttaminen palvelun ominaisuuksiksi
Kehitys- ja parannuskohteiden tunnistus
11:00 Ryhmätyön purku
11:30 Lounas
12:30 QFD:n matriisijärjestelmä
Kuinka kehityskohteet viedään läpi prosessin
Kustannusmatriisi
14.00 Kahvi
14:30 QFD-matriisin oikeellisuuden tarkastaminen
Ristiintarkastus, validiteetti
Esimerkkejä QFD:n toteuttamisesta
16:00 Tilaisuuden päätös

 

Antti Piirainen

Kouluttaja
Antti Piirainen

Koulutuspaikka
Sibeliustalo
Ankkurikatu 7, LAHTI

Yrityskohtainen laatukoulutus

Yrityskohtaisena toteutuksena
Koulutusta toteutetaan myös yrityskohtaisena toteutuksena. Pyydä tarjous.

Lisätietoa

Asiakkaan ääni suunnitteluun

Analysoi asiakkaan ääni eli tarpeet ja toiveet tarkasti ja tuo ne mukaan tuotekehitykseen mahdollisimman varhaisessa vaiheesa.

Kenelle

Kurssi sopii erinomaisen hyvin kehitystiimeille tai ryhmille, joiden tehtävänä on innovoida ja kehittää uusia tuotteita tai palveluja.

Mukana Design for Six Sigmassa

QFD-menetelmä kuuluu osaksi suunnittelun Six Sigmaa eli Design for Six Sigma.

Osallistava toteutustapa

Kurssilla tehdään käytännössä laajamittainen QFD ja näin päästään heti soveltamaan opittua käytäntöön todellisessa casessa.

ELÄMYKSELLINEN KOULUTUSPAIKKA

Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

LAADUKKAAT TARJOILUT

Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jokaisen makuun jotakin.

Ilmoittautuminen ja peruutusehdot

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset tulisi tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Voit ilmoittautua suoraan kurssisivulta, sähköpostitse tai puhelimitse (03-7804 264). Ilmoittautumiset vahvistetaan sähköpostikutsulla viikkoa ennen tilaisuuden alkua.

 

PERUUTUS

Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.

ETÄOSALLISTUMINEN

Etäosallistuminen tapahtuu Teamsin välityksellä. Osallistujat saavat sähköpostitse Teams-kutsun ja linkin koulutukseen. Koulutusmateriaalit toimitetaan osallistujille etukäteen postitse.

Koulutuksesta sanottua

Antti Piiraisen koulutustapa on, kuten aina, erittäin mukaansatempaava sekä asiantunteva. Ehkä tällä kertaa kuitenkin koulutussisällön asiakastarpeen täyttäminen jäi hieman ohueksi johtuen tiukasta aikaraamista sekä myöhäisestä agendan sopimisesta.
4
Erinomaista keskustelua ja hyvin päästiin oman esimerkkicasen kautta prosessi läpi! Antilla hyvä tyyli kyllä prässätä ja herätellä osallistujia, pidin.
Artturi
5
Keskustelu ja yhteisen ymmärryksen kasvaminen eri toimintoijen välillä oli parasta!
Jouko
5

Kiinnostuitko koulutuksesta?

Järjestämme koulutusta sekä julkisena kurssina että yrityskohtaisesti räätälöitynä toteutuksena.